5 sposobów na lepsze zarządzanie czasem
Zarządzanie czasem sprawia sporo trudności szczególnie tym osobom, które na co dzień pracują na etacie albo nie mają większej potrzeby wykonywania wielu skomplikowanych prac. Przez to kiedy przechodzi się na zdalną formę pracy lub ma się chwilę wolnego czasu, często marnuje się ją, a potem żałuje, że nie wykonało się czegoś produktywnego. Dla wszystkich osób mających problem z zarządzeniem swoim czasem powstało kilka wskazówek ułatwiających to zadanie.
1. Korzystaj z list z rzeczami do zrobienia
To-do-list to bardzo popularne za granicą narzędzie, które pozwala spisać w prosty i przejrzysty sposób wszystkie obowiązki, z których ktoś chce się wywiązać danego dnia. Można wykonać ją na papierze albo w formie cyfrowej i dobrze cały czas mieć ją przy sobie. Skreślanie czy odhaczanie pozycji na liście pokazuje wyraźnie, jak wiele rzeczy pozostało jeszcze do zrobienia, do tego bardzo wyraźnie czuje się progres, co zwiększa motywację do działania. To narzędzie pomoże zorganizować sobie czas na wykonanie ważnych czynności i nie pozwoli na zapomnienie tego, co na pewno musi być zrobione przed jego upływem.
2. Wyznacz sobie najważniejsze i najpilniejsze czynności
Każdego dnia określ, co w przeniesionych przez Ciebie zadań na listę do zrobienia musi być wykonane najpilniej i najdokładniej. Skup się na tych czynnościach. Codziennie będziesz zajmować się wieloma zadaniami, które nie są szczególnie ważne, takimi jak odpisanie na maila z ofertą albo wysłanie kartki urodzinowej dalekiemu krewnemu, ale czasem znajdzie się wśród nich kilka czynności, które nie mogą czekać i o których nie możesz zapomnieć. Wyszczególniaj je każdego dnia i miej je cały czas w głowie.
Dzięki temu będziesz wiedział, na czym musisz się skupić, aby zaliczyć dzień do w pełni udanych.
3. Zawsze ustawiaj ograniczenia czasowe
Nie dawaj sobie na coś ważnego nieokreślonego czasu. Nawet jeśli faktycznie nikt nie wyznaczył Ci limitu, sam go sobie nałóż. To dlatego, że bardzo często odwlekasz czynności, które nie muszą być zrobione na już, na rzeczy innych, często mniej pilnych albo zupełnie nieznaczących. Kiedyś musisz wywiązać się ze wszystkich powierzonych Ci obowiązków, a nie zrobisz tego, jeśli wszystkie, które nie mają określonej daty ważności, zostawisz sobie na jeden moment.
Wyznacz sobie dzień, w którym zajmiesz się wybranym zagadnieniem i przeznacz na nie określoną ilość czasu, żeby wykonać to, co zostało Ci powierzone porządnie i dokładnie.
4. Przygotuj sobie bloki czasowe
Bloki czasowe to określona ilość czasu, przez którą wykonujesz daną czynność. Są nimi między innymi 45-minutowe lekcje w szkole czy godzinne zajęcia z jogi. Twoim zadaniem jest stworzenie ich dla siebie tak, żeby w tym czasie móc skupić się w pełni na wykonywanym przez siebie zadaniu. Dzięki temu spokojnie uda Ci się zdążyć z każdą ważną rzeczą do załatwienia.
W blokach możesz uwzględniać przerwy albo wyznaczać na nie osobny czas. Nie może ich jednak zabraknąć, bo jeśli ich dla Ciebie zabraknie, to zaczniesz ze zmęczenia i rozproszenia sięgać po social media czy innych złodziei czasu i nie uda Ci się niczego skoczyć.
5. Szukaj osób, które pomogą Ci w zadaniach
Oddelegowywanie zadań, szczególnie specjalistom, którzy każą sobie za to płacić, jest dość męczące i kosztowne, ale czasami może się opłacać. Zdecyduj, ile warta jest twoja praca, a potem sprawdź, czy jest jakaś osoba, która wykona ją za Ciebie taniej. Jeśli Ci się uda, to dalej będziesz do przodu i będziesz mógł zająć się pracą, która sprawia Ci przyjemność albo daje większą satysfakcję. Możesz też wykorzystać przysługi, które uzbierałeś w czasie pracy czy studiów oraz pozaciągać nowe, jeśli nie boisz się ich konsekwencji. Pamiętaj, że im mądrzej podchodzisz do swojego zarządzania czasem, czym więcej możesz przez to zyskać.